Reflexió sobre la campanya (sobre l’economia submergida)

Partiré d’un exemple.

Fa una colla d’anys es va fer una campanya sobre l’economia submergida. Recordareu aquell submarí dels cartells. Jo era llavors a l’Anoia i vam fer el que vam poder. Tots els actes referents  la campanya sortien fluixos i em semblava que no ens en sortíem.

La meva sorpresa va ésser que al final de l’any tots els militants i els noiets d’iniciació sabien què era l’economia submergida. Això era molt important en una comarca en la que  molts dels seus familiars treballaven al gènere de punt a les pròpies cases (en economia submergida).

Això ha passat en moltes altres en les que el motiu era la descoberta del món obrer i de la seva situació com a tals…  Militants un dia diuen: Jo sóc fill de classe obrera.

La campanya és un teló de fons que dura tot l’any i que va penetrant com una pluja fina. Penetra amb uns murals ben fets i amb l’intent de cada federació de fer actes de campanya.

Per això cal (és molt important) elegir bé el tema.  En això hi ha d’intervenir tot aquell que és més adult en la federació: els consiliaris, antics militants i els dirigents del moment, per suposat. Per què? Perquè són els que poden tenir una mirada de conjunt i  poden fer una anàlisi de les mancances en cada una de les tres sigles.

– Mancances en la J: Que els joves siguin protagonistes, la tasca educativa. Que descobreixin la importància d’ésser ells els que porten el moviment

– Mancances en la O: Descoberta del món obrer sobre tot per aquells militants que procedeixen de confirmació o de centres parroquials que els queda el món obrer molt lluny.

– descoberta de la C: sobre tot pels militants que provenen del carrer o estan molt marcats per la lluita obrera.

És un art saber endevinar un slogan de poques paraules i uns murals molt simples. Un sol tema i, si es detecten moltes altres mancances deixar-ho per la campanya del curs següent.

Cal no preocupar-se gaire de si els actes de campanya surten bé o no. Això és insignificant. Sinó que, a l’hora de fer l’anàlisi de com ha anat, preguntar-se com els militants i el joves d’iniciació han detectat el lema de fons i entès aquell aspecte del moviment que es pretenia que assimilessin.

Josep Escós

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s