Què és una campanya?

Què és una campanya?

Una Campanya no és un tema sobre el que podem parlar al llarg del curs, i del que, depenent si ho trobem interessant o no, podem prescindir.

Campanya: és l’acció concertada dels i les militants del moviment (en els grups i federacions) durant un temps determinat sobre un aspecte de la vida dels i les joves dels barris per tal de descobrir tota la seva realitat, de jutjar-lo des la fe i d’actuar per transformar-lo.

Una Campanya és:

  • una eina educativa amb la qual compartir la vida entre els militants i amb els joves del món obrer. Parteix de la nostra vida de joves i ens ha de portar als joves d’aquesta vida concreta. En cada Campanya volem abordar un aspecte de la vida dels joves que, des de diferents criteris, considerem importants a la JOC.
  • una eina col·lectiva que tenim com a moviment i que pretén ajudar-nos a arribar (connectar, entrar en diàleg, donar la paraula, qüestionar, recollir iniciatives, posar en acció,…) a altres joves del nostre medi.
  • una gran RdV col·lectiva que manté els mateixos moments (Veure-Jutjar-Actuar) i els mateixos objectius. És a dir: atenció als fets de vida per analitzar-los i comprendre’ls en profunditat; mirar-los amb els ulls de Déu des de l’Evangeli de Jesús i descobrir la presència de l’Esperit i les seves crides; i passar a l’acció transformant la realitat i nosaltres mateixos, en la línia del projecte del Regne alliberador de Déu. Per tant, no pot quedar-se només en una reflexió, sinó que ens ha de dur a l’acció i a posar en acció a d’altres joves.
  • és una eina evangelitzadora per a nosaltres mateixos, que ens deixarem qüestionar per la Paraula de Déu escrita i per la que ens diu en la mateixa vida. I perquè la trobada i l’acció amb altres joves ens serà una ocasió per donar testimoni de la nostra Fe en Jesucrist.

TOT AIXÒ ENS DEMANARÀ…

«Els militants jocistes que no es preocupen per l’ambient natural en el que els seus membres i la resta de joves treballadors viuen i treballen, que no s’informen d’aquest ambient, que no busquen entrar en aquest, que s’hi troben molestos en les famílies dels seus membres, que no les visiten, que no els parlen al carrer, al barri, que no organitzen la conquesta jocista durant els viatges i la feina…, no són autèntics militants jocistes… No entenen la JOC»

El mensaje de la JOC a los jóvenes del mundo obrero.

Joseph Cardjin

El militant del Moviment desenvolupa la Campanya enmig dels altres joves, vers la col·lectivitat: ES FA COMPANY I AMIC VERITABLE DELS JOVES DEL PROPI AMBIENT tot prenent consciència junts de l’aspecte de vida que toca la Campanya, tot cercant junts respostes actives a l’aspecte de vida de la Campanya:

–          accions d’ajuda mútua

–          accions de formació personal

–          accions de reivindicació

–          accions de transformació de les estructures

La Campanya no és una qüestió a l’interior del Moviment, o del grup de RdV. La Campanya és una forma d’arribar als altres i de passar als joves del propi ambient tot allò que rebem en el Moviment i en els grups:

–          acolliment i valoració

–          sentit d’esperança i unió

–          ganes d’actuar i de prendre compromisos

–          l’opció de fe en Jesucrist

Tot jocista, en aquest sentit, ha de ser líder en l’ambient on viu. La Campanya li dona un mitjà efectiu de ser-ho al servei dels altres joves, en la línia de l’Evangeli (Mc 10 35,45): el qui vulgui arribar a ser gran, que es faci servent).

Acció amb resultats

La Campanya ha de deixar una bona marca en el cor del Moviment, dels grups i dels seus membres. La Campanya ha de tenir influencia en l’ambient on es porta a terme:

–          en el lloc de treball

–          en tal curs, lloc d’estudi

–          en l’esplai, la colla, entitat

–          en col·lectius obrers i d’ambients populars

–          en l’opinió pública

–          en els serveis socials

–          en l’administració

–          en la joventut

El Moviment ha d’estar arrelat i ha de ser fidel a les necessitats i aspiracions dels joves.

Ho fa sobretot, posant en marxa els joves del propi ambient perquè aprenguin a portar accions concretes i eficaces, que deixin l’anonimat, la massificació, l’egoisme natural, la passivitat i que esdevinguin constructors, amb un desig de promoció personal i col·lectiva.

El jocista ha de saber donar importància a les accions i als passos que van fent els companys. Ha de saber fer participar i ensenyar a preparar accions amb sentit organitzatiu i eficaç i després revisar-les amb els qui han participat.

Instruments:

L’enquesta: és el mitjà ideal i prioritari de la JOC. És més que un mètode i que una eina pedagògica. Quan nosaltres passem una enquesta a un altre jove, sortim de nosaltres mateixos, ens interessem per la vida dels altres joves de la classe obrera. Ens volem fer amics dels joves; fer-nos solidaris amb els seus problemes, i junts, canviar la situació d’injustícia que vivim.

L’enquesta és el primer pas. És començar un camí junts… No ens interessa tant unes dades estadístiques com la participació, el diàleg entre els que oferim l’enquesta i els que la contesten. L’enquesta ha d’ajudar a veure quins són els problemes que vivim, les nostres aspiracions, desitjos, esperances,… a dir què en pensem de tot això, i canviar les coses que no ens deixen avançar en el treball, l’escola, l’atur, el barri, organitzant activitats fent taules rodones, discussions d’algun tema important,…

L’enquesta desenvolupa l’esperit d’observació, l’anàlisi de les coses i el sentit crític. L’enquesta ens ajuda a que quan actuem coneguem bé la realitat que volem transformar. Gràcies a l’enquesta no actuem per eslògans vinguts de fora, sinó a partir del que hem descobert nosaltres mateixos

L’evangelització col·lectiva o de l’ambient

Per entendre la dinàmica cristiana de la Campanya ens hem de referir a l’evangelització col·lectiva o de l’ambient. La convicció de partida és:

–          La joventut dels barris obrers està marcada negativament per l’ambient de treball, de condicions de vida, de barri, de cultura,…

–          Per això un moviment fet per joves, entre els joves i per els joves, vol transformar l’ambient, la situació de la joventut dels barris obrers.

“No volem canviar els peixos de la peixera, sinó canviar l’aigua de la peixera” és un fórmula clàssica, una comparació que s’ha d’aplicar amb realisme i subtilitat, però que és molt vàlida.

Jn 17, 15-21: no prego perquè els tragueu del món, sinó que els preserveu del maligne.

  • L’evangelització de l’ambient suposa un moviment o conjunt organitzat

Som uns grups petits i escampats però estem units i organitzats per portar endavant l’evangelització del col·lectiu jove, no sols ver uns quants “TU” presos de forma individual, sinó que ens projectem vers el NOSALTRES de la joventut del món obrer.

  • La mateixa existència del moviments (amb les seves federacions) és evangelitzador de l’ambient.

Dona testimoni que avui, enmig dels problemes i les lluites de la joventut obrera- cristiana, és possible ser cristià, creure en Jesucrist.

Dona testimoni que avui, entre els joves de la classe obrera, és possible anar construint una Església corresponsable i evangelitzadora, una Església dels pobres.

  • Les accions o proclamacions del Moviment com a tal, són evangelitzadores de l’ambient.

De diverses formes, com actes públics, escrits, participacions en accions del món obrer i popular, ús de mitjans de comunicació, etc.

Si es compleixen les condicions que fan arribar a la massa de joves aquestes accions o proclamacions, són un canvi eficaç d’evangelització de l’ambient.

  • La presència i l’acció dels militants en la realitat de la joventut, és evangelitzadora de l’ambient.

A través de compartir l’amistat i els problemes, a través de les accions i el compromís, es donen uns fruits de transformació de l’ambient, de promoció col·lectiva, que són evangelitzadors de l’ambient.

Mt    5, 13-16: sou la sal de la terra, sou llum del món

Mc 16, 15-20: aneu per tot el món. Anaren per tot arreu.

El tema de l’evangelització col·lectiva incideix profundament en la comprensió de la Campanya, dels seus objectius, dels seus mètodes, de la seva vigència en el nostre Moviment.

La Campanya té un paper important i directe en l’evangelització col·lectiva o de l’ambient. Poder dir que és la seva raó de ser, que és la definició de la mateixa Campanya. La Campanya és una evangelització col·lectiva o de l’ambient.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s